Hokus pocus…. Systemisch Pedagoochelen!

Als ouders doen we ons uiterste best om onze kinderen op te voeden. Het liefst tot sociale wezens die straks zo veel mogelijk in balans, vol zelfvertrouwen en met de nodige vaardigheden hun hart volgen en een gelukkig leven kunnen leiden.

Tja, en zo romantisch en makkelijk als het hierboven klinkt, zo moeilijk en ingewikkeld is dat soms in de praktijk… Opvoeden gaat met vallen en opstaan. Niet alleen de kinderen leren, ook ouders leren door het doen hun rol als ouder te vervullen.

Als je er zelf niet meer uit komt, omdat problemen binnen de opvoeding te groot worden, heb je soms een beetje “toverkracht” nodig. Die toverkracht noemen wij: Systemisch Pedagoochelen!

Het hele gezin

Deze praktische werkwijze leert je om samen te gaan kijken naar het volledige gezin. De rollen en patronen van alle gezinsleden worden in een breder perspectief geplaatst, waardoor er vaak nieuwe inzichten ontstaan. Van daaruit komt er dan weer ruimte voor ander gedrag. Niet alleen van het kind, juist van álle gezinsleden.

Vaak zien we dat kinderen met hun gedrag een signaal afgeven. Wanneer we op een andere manier naar dit gedrag kijken, zien we regelmatig dat het gedrag eigenlijk een hele andere betekenis heeft dan dat we in eerste instantie dachten.

Opstandig kind

Zo hadden wij een meisje in begeleiding van 10 jaar. Haar ouders waren gescheiden.  Ze woonde bij haar moeder en stiefvader en ging om het weekend naar haar vader. Bij haar moeder en stiefvader liet ze enorm probleemgedrag zien; ze was dwars, boos, had ontzettende driftbuien en dit liep steeds verder uit de hand. Bij vader was ze heel zorgzaam, lief en meewerkend.

De eerste indruk was dat het meisje het helemaal niet naar haar zin had bij haar moeder. Dat het een opstandig kind was, dat de grenzen van haar moeder en stiefvader niet wenste te accepteren. Dat vader een te “slappe” opvoeding hanteerde omdat hij weekendvader was en daardoor vast te weinig regels had voor zijn dochter.

Na een paar “betoverende” gesprekken bleek dit lieve meisje zich ontzettend schuldig te voelen…
Schuldig naar haar vader, dat ze bij haar moeder en stiefvader woonde.
Schuldig naar haar vader, dat ze het fijn had bij mamma en stiefvader terwijl pappa alleen was.
Schuldig naar haar vader, dat ze stiefvader ook een lieve man vond.

Dit kon ze alleen maar uiten door zich heel opstandig te gedragen bij mamma, waardoor ze zich naar pappa ook minder schuldig hoefde te voelen…

Het is de kunst om te leren als het ware achter het opstandige gedrag te kijken en te zien wat de positieve intentie is van dit kind. Wat wil ze je vertellen?  Wat wordt hier duidelijk gemaakt, terwijl het kind zelf de woorden niet kan vinden om het verbaal aan je uit te leggen?

Kijken in een eigen spiegel

Deze aanpak vraagt van ouders om ook in hun eigen spiegel te kijken. Om terug te gaan naar hun jeugd, toen zij kind waren van hun vader en moeder. Wat brachten hun ouders mee in het gezin, in de relatie. Hoe werd er met elkaar om gegaan? Was er aandacht voor elkaar, wie zorgde voor wie? Zomaar wat vragen die inzicht geven in de onuitgesproken structuur van een systeem.

Gezinsbegeleiders, gezinsbehandelaars, therapeuten, kortom degenen die hulp bieden in gezinnen, willen niets liever dan gezinsleden helpen elkaar beter te begrijpen.

Toverkracht

Door de toverkracht van Systemisch Pedagoochelen zijn werk te laten doen breng je inzicht, rust en orde in het gezin, een veilige basis voor alle gezinsleden om in te mogen leven, ontdekken en ontwikkelen.

Ook voor scholen, schoolmaatschappelijk werkers en intern begeleiders is deze manier van werken en inzicht hebben in gedrag van kinderen heel waardevol.

De training wordt op elke groep deelnemers specifiek aangepast.

VOETNOOT:

Janneke en Natascha streven er naar om de kracht van de werking van familiebanden  op heldere en praktisch toepasbare wijze toegankelijk te maken voor professionals die hulp bieden aan gezinnen, zodat er inzicht en rust in het gezin komt.

www.magnoliacoaching.nl