Wat heb je gedaan voor je begon met het geven van trainingen?

Tot 2008 was ik ambtenaar bij de Gemeente Delft. Ik kwam in contact met vele gezinnen en merkte dat ik veel kon betekenen vanuit mijn functie.

Sinds 2008 ben ik vanuit mijn eigen bedrijf kinderen en ouders gaan begeleiden. Ik startte de kidsweekenden op en ontwikkelde trainingen voor ouders.

Ik heb events georganiseerd voor ouders en kinderen, zodat ze laagdrempelig in contact konden komen met professionals die een methode hebben ontwikkeld, waarmee de ouder de juiste ondersteuning kan krijgen.

Sinds 2014 is Happy KidsCare opgericht, een jeugdhulpverleningsorganisatie. Vanuit mijn rol zorg ik voor een gezonde bedrijfsvoering en het trainen en coachen van de jeugdprofessionals, zodat we eenzelfde werkwijze en duidelijke visie na streven.

Ohja, ik heb ook nog een coachingboek voor ouders geschreven “Er zijn meer oplossingen dan problemen”.

Waarom heb je voor het trainersvak gekozen?

Ik heb niet bewust voor het trainersvak gekozen. Ik gebruik in mijn begeleidingstrajecten een aantal werkmodellen, die mij en mijn klanten enorm hebben geholpen. Dit wil ik heel graag overbrengen aan andere jeugdprofessionals, omdat het het werk zoveel gemakkelijker maakt en ook nog eens resultaat gerichter.

Wat maakt jouw trainingen uniek?

Ik hou van interactie en ik hou van energie. Dat betekent dat ik in mijn trainingen veel afwissel tussen denken en doen. In mijn trainingen laat ik de mensen ook zelf nadenken. Door het volgen van de trainingen krijgt de jeugdprofessional nog meer zelfinzicht.

Waar haal jij het meeste plezier uit?

Ik haal het meest plezier uit progressie. Mensen die nieuwsgierig zijn om zichzelf te leren kennen. Op onderzoek uit willen gaan om hun werk nog beter te kunnen doen. Willen weten hoe ze hun klanten naar een next level kunnen brengen.

Welk advies zou je willen geven aan de jeugdprofessional?

  1. Omarm je onzekerheid. Mijn moeder zegt altijd; onzekerheid is een teken dat je je werk met hart en ziel doet.
  2. Durf te benoemen wat je ziet, hoort en voelt.
  3. Onderneem altijd actie, als je een onderbuik gevoel hebt.
  4. Wees je bewust dat je het verschil maakt voor je klant
  5. Zorg goed voor jezelf. Weet waar je energie van krijgt, las regelmatig me-time in en vier je succesjes!

Meer lezen over Judith Nieuwpoort