Door de ogen van een autist
Dit is de titel van het boek die een student met autisme schreef over omgang met niet-autist.
Omgaan met ‘normale’mensen
Een must read voor alle jeugdzorgwerkers die met kinderen uit het autistische spectrum werken. Voldoende hulpboeken verkrijgbaar die opvoeders leren omgaan met kinderen uit het autistisch spectrum, maar een boek om autistische kinderen te leren omgaan met ‘normale’ mensen is echt nieuw. HKC academy raadt jou als jeugdzorgwerker dit echt aan, om zelf te lezen maar vooral met je cliënten met autisme te delen. Een echte eye-opener die de TU student Dirk van Meer schreef in zijn vrolijk zelfhulpboekje.
Met dit zelfhulpboekje geeft Dirk op een leuke manier een kijkje door de ogen van iemand met autisme. Bij kinderen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Eenmaal geboren met autisme, blijft dit gedurende het hele leven een rol spelen in meer of mindere mate. Laten we maar gelijk uit de wereld helpen, autisme wordt niet veroorzaakt door de opvoeding. Laten we eerst de feiten over autisme op een rijtje zetten.
Autisme feitjes op een rijtje
- Zintuig beleving wordt op een andere manier verwerkt.
- Nederlandse Vereniging voor Autisme schat dat ruim 1% van de Nederlanders een vorm van autisme heeft.
- Het CBS maakte bekend dat 2,8 % van de Nederlandse kinderen (4 tot 12 jaar) volgens hun ouders een vorm van autisme heeft.
- 74 % van de mensen met autisme heeft één of meerdere familieleden met autisme.
- 40% van de mensen met autisme wil graag meer sociale contacten.
- Autisme wordt 4 keer meer bij jongens en mannen gediagnostiseerd dan bij vrouwen en meisjes.
Zintuigbeleving
Dat zintuigbeleving op een andere manier wordt verwerkt, brengt zowel sterke als zwakke vaardigheden met zich mee. Kinderen met autisme hebben vaak een goed oog voor detail, ze zijn eerlijk, direct, duidelijk en ook analytisch. Nou zijn alle kinderen al gauw eerlijk en nemen ze geen blad voor de mond, maar met autisme kan dat ongeremde gedrag ook nog eens scherp uit de hoek komen. Ik noem dat gevat en soms ook lekker duidelijk. Daar moet je dus echt de meerwaarde van kunnen inzien om dat te kunnen waarderen. Helaas hebben kinderen met autisme ook meer moeite met overzicht houden en sociale contacten aangaan of onderhouden. Niet dat ze daar geen behoefte aan hebben, maar simpelweg omdat het ze niet zelfstandig lukt. Op interesse gebeid hebben ze een opvallend beperkt aantal interesses of activiteiten.
Typen autisten
Dirk schreef dit zelfhulpboekje omdat hij kinderen met autisme wilt helpen mee te doen in de samenleving. Omdat geen enkele autist hetzelfde is maakt Dirk van Meer onderscheidt tussen verschillende types
- ‘de sportautist’ is vaak gevoelloos en gebruikt weinig woorden;
- ‘de knorrige autist’ is een moppersmurf die lijkt op de sportautist, maar hij sport niet;
- ‘de werkautist’ is goed met mensen, zolang er maar wordt gewerkt;
- ‘de liefdadigheidsautist’ staat altijd klaar voor anderen en overloopt daardoor de eigen gedachten en;
- ‘de unieke autist’ die niet in hokje kan worden geplaatst en waar tevens de meeste mensen met autisme toe behoren
Sociaal: een kus, een hand of een knuffel ?
Dirk geeft aan zelf een autist te zijn die is gespecialiseerd in sociaal contact en vaak beschikt over kennis van alles. Vroeger was dat wel anders, tegenwoordig kletst hij je de oren van het hoofd. Familiefeestjes zijn een hel voor autisten, schrijft Dirk. Een hoop mensen die sociaal contact met je willen maken zijn vaak ook nog fysiek: een kus, een hand of een knuffel. Dit geeft in zijn boek tips om hier als autist mee om te gaan. Zie jij jezelf als jeugdzorgwerker dit met je cliënten delen?
Nilza Miranda
HKCAcademy,
Wil je meer informatie en het werkboek downloaden? Ga naar http://hkcacademy.nl/opleiding-jeugdzorg/ en download gratis de happy formule.