De Happy Day is een dag om te groeien als jeugdprofessional, zodat je gezinnen nóg beter kan begeleiden en nóg meer plezier uit je werk kan halen. Een dag om andere jeugdprofessionals te ontmoeten, met elkaar te verbinden en van elkaar te leren. Kortom: een dag waar je bij wilt zijn.

Een ontmoetingsplek voor professionals in de jeugdzorg waar verbinding, ontmoeten en kennis delen centraal staan. Volg workshops, ontmoet anderen uit de branche en groei als mens én professional. Voed jezelf met nieuwe kennis en energie om het beste uit jezelf te halen. Hier vind je het workshop programma van de Happy Day op 18 oktober 2019.

 

 

 

 

 

Workshop programma Happy Day 18 oktober 2019

Workshopronde 1

Workshopronde 2 (in deze ronde kun je uit 2 workshops kiezen)

Workshopronde 3

De workshops op een rij

HKC Academy - Margo Riphagen - trainer Happy Day event voor jeugdprofessionals

Margot Riphagen (Intence Opleidingen) – Creatief je familie in beeld

De workshop: Tijdens de workshop draait alles om het verkrijgen van inzicht in familiesystemen. Deze workshop is een mooie tool om op een creatieve en open manier inzicht te krijgen hierin. Tevens leer je hoe je met behulp van tekeningen een familieopstelling kunt maken.

De trainer: Margo Riphagen heeft gedurende 23 jaar in de reguliere hulpverlening gewerkt. Vijf jaar met uit huis geplaatste jongeren en 18 jaar in een Blijf van mijn Lijf huis. Sinds 2010 heeft zij haar eigen praktijk en opleidingscentrum. Na haar HBO-j (Later SPH) heeft ze vele ervaringsgerichte opleidingen gevolgd. Al deze ervaring maken de lessen die zij geeft levendig.

 

 

Erik Baijens (AMV-Opleidingen) – Hoe het Anders Moet

De workshop: In deze workshop staat kind en scheiding vanuit een ander perspectief centraal. Bijvoorbeeld de meerwaarde van Mediation binnen de jeugdhulpverlening. Tijdens deze interactieve sessie neemt Erik Baijens je aan de hand van casuïstiek mee in hoe het ook anders kan en misschien wel moet.

De trainer: AMV-Opleidingen is een kleinschalig en persoonlijk opleidingsinstituut, opgericht door Marjon de Vroomen en Erik Baijens. Zij zijn de ondernemers, inspirators en visionairs van het opleidingsinstituut. Ruim 13 jaar geleden zijn zij samen het ondernemersavontuur aangegaan en gestart met een eigen scheidingspraktijk met de visie ‘niet tegen maar mét elkaar’! Vanuit hun eigen ervaring weten zij hoe hoog de noodzaak is van deskundige scheidingsbegeleiding met aandacht voor kinderen. Hun scheidingspraktijk is uitgegroeid tot een landelijk werkende organisatie.

 

Lotte Proot | trainer HKC academy & Happy Day event voor jeugdprofessionalsLotte Proot (Teken je Boodschap) – Teken met Impact

De workshop: Ervaar zelf hoe krachtig het is om simpele tekeningen toe te voegen aan je training of presentatie. Vergroot de impact van jouw communicatie! Iedereen kan tekenen, ook jij. Je zult versteld staan van je eigen tekenkunsten na de workshop!

De trainer: Lotte is werkzaam als Trainer/Spelende Coach/Trainingsacteur bij Siss Trainingen, Teken je Boodschap.

 

 

Ingrid Stoop | trainer HKC Academy & Happ Day event voor jeugdprofessionalsIngrid Stoop (MatriXmethode) – Jongeren ruimen hun geheime blackbox op zonder erover te vertellen

De workshop: Iedereen een eigen hoofd, iedereen een eigen black box waar geheimen in staan. Ook jij en ik. Daarin onthouden we fragmenten waarover je niet mag, durft, wilt of kunt praten. Het is jouw geheim. Wanneer je die eigen nare ervaringen, zonder erover te praten zelf verwerkt heb je er geen last meer van. Blijvend. Die eigen regie over eigen processen, ervaar het eerst zelf hoe krachtig dat werkt voor jou.

De trainer: Ingrid Stoop ontdekte in 1991 hoe het praktische brein werkt. Ze ontwikkelt steeds door, zoals dat gaat met een gedachtegoed. Ze besteedt veel tijd aan het verspreiden van de methode. Het is namelijk belangrijk dat iedereen de kans krijgt om de regie over het eigen praktische brein te krijgen, zodat daarmee de persoon zelf mentale problemen kan oplossen en voorkomen.

 

 

Marloes de Jong (King Nascholing) – Wiebelen en friemelen in de klas en thuis

De workshop: Door wiebel- en friemelgedrag kunnen veel kinderen zich beter concentreren. Hoe komt dat en hoe kun je het in goede banen leiden? Je weet dat kinderen wel eens overprikkeld raken en dan niet goed kunnen werken. Misschien weet je ook dat kinderen soms onderprikkeld zijn en door dat gebrek aan prikkels óf slaperig en sloom blijven, of juist héél druk worden om prikkels te zoeken. In deze interactieve lezing leer je daar meer over, zodat jij ook aan de slag kunt met deze wiebelende en friemelende kinderen. Je wilt namelijk dat kinderen die onder- en overprikkeld zijn, daar minder last van hebben. Want dat betekent dat ze zich beter voelen, minder lastig gedrag laten zien en een betere concentratie hebben!

In deze lezing krijg je op een heldere manier uitleg over:

  • Wat is onder- en overprikkeld zijn?
  • Welk gedrag hoort bij onder- en overprikkeld zijn?
  • Welke kenmerken van gedrag zijn het belangrijkst om dat te kunnen zien?
  • Welke oplossingen zijn er?

Tijdens de lezing zie je video- en beeldmateriaal, zodat je direct een beeld hebt bij hoe gedrag eruit kan zien als een kind onder- of overprikkeld is. Er worden verschillende oplossingen geïntroduceerd, die je direct de volgende dag in jouw klas toe kunt passen. Om te kijken wat je tijdens de lezing aan kennis op hebt gestoken, doen we een leuke quiz met een mooie prijs voor de winnaar. Tijdens en na de lezing is veel tijd voor vragen.

De trainer: Marloes is logopedist met meer dan 20 jaar ervaring. Zij is specialist in zintuiglijke prikkelverwerking (ZiP) en communicatiedeskundige en heeft ervaring met kinderen met een ondersteuningsbehoefte. Zoals kinderen met ASS, Down-syndroom, een verstandelijke-, lichamelijke- of meervoudige beperking in het Speciaal Onderwijs. Zij begeleidt kinderen individueel en in groepsverband. En altijd ín de klas, zodat communicatie en advies direct ingezet kunnen worden.
Naast het geven van workshops en lezingen over ‘Wiebelen en friemelen in de klas en thuis’ biedt Marloes trainingen en workshops over Totale Communicatie, gebaren, visualiseren en NT2.

 

Anne van Hoorn | trainer HKC Academy en Happy Day event voor jeugdprofessionalsAnne van Hoorn (Ovora) – Inzicht in huiselijk geweld en kindermishandeling

De workshop: Het signaleren en bespreekbaar maken van huiselijk geweld en kindermishandeling.

‘Ik kan mijn vermoeden pas bespreekbaar maken als ik genoeg bewijzen heb.’
‘Wat als mijn vermoeden van mishandeling of verwaarlozing niet blijkt te kloppen?’
‘Wat als ouders boos worden of zelfs met het kind van de radar verdwijnen?’
‘Wie ben ik om te bepalen of iets wel of geen mishandeling /verwaarlozing is?’

Herken je (in grote of kleinere mate) een van deze belemmeringen bij jezelf? Dan ben je absoluut niet de enige. De workshop richt zich specifiek op het woorden geven aan je onderbuikgevoel (signaleren dus) en het bespreekbaar maken hiervan aan de betrokkenen. Je ontdekt hoe je zorgelijke situaties kan herkennen en hoe je verder kan kijken dan alleen de signalen die ‘afgegeven’ worden. Een praktische workshop die de lading van het onderwerp eraf haalt en je praktische voorbeeldzinnen geeft over hoe dit gesprek te voeren. Ovora® staat voor het model dat tijdens de workshop centraal zal staan.

De trainer: Anne is trainer bij en oprichter van Ovora.

 

Annelies Spithoven | Trainer HKC Academy en Happy Day event voor jeugdprofessionalsAnnelies Spithoven (Vloed&Eb) – Lange wachtlijsten GGZ, en wat dan?

De workshop: De wachtlijsten voor GGZ hulpverlening zijn lang. Ook als het een spoedcasus is, kan het lange tijd duren voordat er een behandeling gestart wordt en er verandering komt in de situatie van de jongere. Tijdens deze workshop bespreken we met elkaar welke interventies je als jeugdprofessional ter overbrugging alvast kunt inzetten als er sprake is van GGZ problematiek. Want vaak is wachten op de GGZ geen optie.

De trainer: Annelies Spithoven heeft de afgelopen 24 jaar zowel klinisch als poliklinisch binnen de psychiatrie gewerkt. In 2001 heeft ze de overstap gemaakt naar de kinder- en jeugdpsychiatrie. Ze werkte daar voornamelijk met jongeren met eetproblematiek, depressie, automutilatie, suïcidaal gedrag, psychoses en persoonlijkheidsproblematiek. Ook werkte ze met ouders met eigen problematiek en begeleidde hen door de moeilijke periodes van het opvoeden heen. Als trainer weet Annelies de deelnemers enthousiast te maken over de vaak heftige problematiek waarmee ze te maken krijgen. Door de ruime praktijkervaring die Annelies heeft, weet ze met voorbeelden de theorie herkenbaar en inzichtelijk te maken en weet ze als geen ander waar je als jeugdprofessional tegenaan kunt lopen.

 

Jeroen Nieuwpoort & Bob Offereins (Begin met Beginnen) – Balans in je werk met jongeren

De workshop: Stel je eens voor: nog meer grip krijgen op het werken met jongeren. Tijdens de sessie ‘‘Balans in je Werk met Jongeren” (BWJ) delen Jeroen Nieuwpoort en Bob Offereins hun eigen ervaringen uit het onderwijs, de gesloten jeugdzorg en het werken met professionals en teams. Ze bieden praktische handvatten en laten je ervaren wat die voor jou in je werk kunnen betekenen. Aan de hand van deze praktijkvoorbeelden, ga je zelf actief aan de slag om je eigen gevoelens, gedachtes en gedrag te herkennen in je werksituaties en je kunt gelijk stappen zetten om wat je anders wilt, ook anders te gaan doen.

De trainer: BeginmetBeginnen is opgericht door twee jeugdvrienden Jeroen Nieuwpoort (coach en docent gesloten jeugdzorg) en Bob Offereins (communicatiespecialist voor mensen teams & organisaties bij boboffereins.nl). Jeroen en Bob geloven dat het allerbelangrijkste is dat je in beweging komt en blijft. Om die reden ontwikkelden ze de #BeginmetBeginnen (#BMB) methode. Jeroen ontdekte pas heel laat dat hij ADHD heeft. Hij leerde dit pas veel later positief inzetten. Bob werd rond zijn twintigste door een oogziekte bijna blind. Hij weet als geen ander hoe het is om met tegenslag om te gaan.

 

Wil jij aanwezig zijn bij de Happy Day? Klik dan hier voor praktische informatie en tickets. Je kunt hieronder ook meteen je ticket bestellen.