Waarom het geven van advies geen zin heeft en het stellen van vragen effect heeft.

Iemand zit met een probleem en spreekt erover met jou. Vanuit je eigen ervaringen geef je adviezen. Alleen de ander wijst al die adviezen af…

Tjsa, wat doe je dan?

Herken je het? Je voert een gesprek en tijdens het gesprek, draag jij allemaal oplossingen aan, geef je tips en iedere keer zegt je gesprekspartner…. ‘Ja maar, dat heb ik al geprobeerd’ of ‘Ja maar, ik heb niet zoveel tijd’ of ‘Ja maar……..’

Het kan enorm demotiverend werken, als je merkt dat je adviezen niet worden opgevolgd. Als professional wéét jij dat het werkt, alleen ziet je gesprekspartner dat nog niet in.

Voordat je er erg in hebt, ben je je gesprekspartner aan het overtuigen en kost het je enorm veel energie.

Een aantal redenen dat iemand geen advies van je aanneemt heb ik op een rijtje gezet.

  1. Je gesprekspartner heeft niet direct om advies gevraagd;
  2. Je gesprekspartner heeft de sterke overtuiging dat toch niks werkt en het probleem er gewoon is en blijft;
  3. Je gesprekspartner is gewend om in problemen te praten;
  4. Je gesprekspartner heeft het gevoel dat hij niet begrepen wordt;
  5. Je gesprekspartner heeft het idee dat iedereen tegen hem is;
  6. Vul zelf maar in……..

Als je je hiervan bewust bent, kun je makkelijker afstand nemen van de situatie. Je kunt als het ware met een helikopterview naar het gesprek kijken.

Je neemt even pauze en wat mij altijd heeft geholpen is het stellen van deze vraag:

Wat zal die ander nodig hebben om uit dat probleem te kunnen stappen, zodat het probleem opgelost kan worden?

Op het moment dat ik die vraag aan mezelf stel, lijkt het wel of mijn hersenen weer op zoek gaan naar mogelijkheden.

Door het stellen van vragen laat je de ander nadenken. Door het stellen van de juiste vragen, komt je gesprekspartner zelf met een oplossing. Als je gesprekspartner zelf met een oplossing komt, kun je er vanuit gaan dat het uitgevoerd wordt.

Welke vragen kun je stellen?

  1. Hoe zal het voor je zijn, als het probleem is opgelost?
  2. Waaraan zal je merken dat het is opgelost?
  3. Hoe voel jij je als het probleem is opgelost?
  4. Wat heb jij nodig om het probleem op te kunnen lossen?
  5. Op welke manier kan ik jou helpen om het probleem op te lossen?

Door het stellen van deze vragen, krijgt de ander de mogelijkheid om zelf na te denken.

Doordat je gesprekspartner zelf de mogelijkheid krijgt om na te denken, zal de oplossing uit hem of haar zelf komen. Op het moment dat een oplossing uit je zelf komt, ben je zelf in staat om het probleem op te lossen.

Onthoud deze vragen en stel ze maar eens, als iemand met een probleem naar je toekomt. En dit is een advies 🙂 doe er mee wat je wilt!

Happy Day,