fbpx

Werk Slimmer en niet harder

 

 

 

 

 

 

Werk Slimmer en niet harder

Hoe komt het dat je begeleiding wel aanslaat bij het ene gezin en niet bij het andere gezin? Heb je weleens je succesvolle begeleidingstrajecten onderzocht, waardoor het komt dat ze zo succesvol waren? Wat deed jij, waardoor je klanten/clienten het oppakten en de begeleidng succesvol konden afronden?
De afgelopen 15 jaar heb ik continu de vraag gesteld aan mijn klanten/ clienten. Wat heeft er voor gezorgd dat je een shift hebt gemaakt? En met shift bedoel ik een verandering. 
Het antwoord van de klanten was altijd: “Ik begrijp mezelf nu beter en dat geeft rust”.

Nadat ik dit antwoord 10 keer had gehoord, paste ik mijn begeleiding aan.

Ik begreep, ook vanuit eigen ervaring, hoe belangrijk het is om jezelf goed te begrijpen. Waarom doe ik wat ik doe? Wat zit erachter? Wat wil ik er mee bereiken?

We zijn vaak geneigd om direct van start te gaan met het geven van praktische tips en tools. Hierdoor ontstaat  vaak weerstand bij de klant/ client. Jij denkt dat de klant/client ongemotiveerd is, maar hij voelt zich niet begrepen. Je klant/ client is daar vaak nog helemaal niet aan toe. De klant/client staat nog op standje overleven.

Je klant/ client wilt in eerste instantie niet horen, wat ze anders moeten aanpakken. Je klant/client wilt begrijpen waarom hij doet wat hij doet. Wat is de reden? Wat zit er achter?
Je klant/client doet alles vanuit de beste intenties. Je klant/ client wilt erkenning krijgen. Het gevoel dat hij goed genoeg is.

Op het moment dat jij dit gevoel bij je klant/client kunt bekrachten, zal hij ontvankelijk worden voor de praktische handvatten die jij aanreikt.  

 

Succes!

Judith handtekening

 

 

 

 

 

 

Ps: Binnenkort start de training “Word de beste Jeugdprofessional voor jezelf en je klant”. Geaccrediteerd met 21,5 SKJ punten. We zullen de training dit jaar nog online geven.Voor meer informatie klik hier

 

Pss Wil je de MasterClass volgen met de belangrijkste lessen voor resultaatgerichte begeleidingstrajecten én wil je weten wat de nummer 1 reden is waarom klanten/clienten in de weerstand schieten? Klik hier om je te registreren

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor een betere ervaring op onze website. We hopen dat je dat goed vindt. Ja, prima hoor Meer informatie