[vc_row][vc_column][vc_column_text]Wanneer je met nieuwe klanten aan het werk gaat, kan dat best spannend zijn. De klanten weten niet precies wat ze te wachten staat en je vraagt ze zich bloot te geven. Je wilt ze laten zien dat een begeleidingstraject leuk is, dat mensen ervan groeien en resultaten behalen. Met deze 5 werkmodellen maak jij een goede start om klanten te enthousiasmeren en motiveren om aan het begeleidingstraject te beginnen.
Werkmodel 1: Wheel of life
Zie het leven als een taartpunt met verschillende contexten. De klant komt bij jou, omdat één of meer van deze contexten uit balans zijn. Dit model geeft ze inzicht in alle contexten, waardoor ze gemotiveerd raken om door te zetten.
Werkmodel 2: Gezinsvergadering
Geef je klant als tip te gaan vergaderen met het hele gezin.
Maak met elkaar afspraken, hoe je het bijvoorbeeld weer gezelliger in huis kunt maken.
Hang deze flap op een plek, waar iedereen het goed kan zien
Werkmodel 3: Successen delen
Deel je successen. Laat je klant iedere dag iets opschrijven waar hij tevreden over is. Iets wat goed gegaan is. Ook een klein succesje mag gevierd worden.
Werkmodel 4: Complimentje
Geef elkaar complimenten. Leer om iedere keer tijdens een gesprek een gemeend compliment te geven en ontdek hoe de klant hierop reageert.
Wellicht herken je het zelf ook wel. Iemand geeft je een compliment over je kleding en je geeft aan dat het al een tijd in je kast ligt of dat je het voor heel weinig hebt kunnen scoren. Neem het compliment eens in ontvangst. En zeg: “Dank je wel”.
Werkmodel 5: Successen versus uitdagingen
Pak een A4 en verdeel het in 3 vlakken
Schrijf in de linkerkolom: 10 successen
Schrijf in de rechterkolom: 2 uitdagingen. Dingen die moeilijk(er) zijn
Schrijf in het midden: de droom, het ideale wat je wilt bereiken
We weten heel veel, maar we doen niet altijd wat we weten!
Pas deze werkmodellen toe en ontdek hoe leuk je klanten hierop reageren!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][bs-classic-listing-1][/vc_column][/vc_row]