Je bent gestructureerd of je bent het niet. Óf zou je het kunnen worden? Zou jij goed kunnen worden in plannen en organiseren?

Geloof jij erin, dat je jezelf nog iets kan aanleren wat niet in je natuur zit?
Leg je jezelf erbij neer, als iets niet lukt?
Of ben jij iemand die op onderzoek uit gaat en wilt leren hoe dan wel?
Herken jij jezelf in dat laatste? Lees dan zeker verder!

De afgelopen jaren ben ik van uitvoerder naar bestuurder gegroeid. Waar ik voorheen intensief met mensen werkte, werk ik nu met processen. Dat is een heel ander verhaal kan ik je vertellen en het hoort bij de droom die ik aan het leven ben. Een jeughulpverleningsorganisatie opbouwen, waar je met plezier werkt en waar klanten zich gehoord en gezien voelen.

Vanuit dit platform, HKC Academy, willen we je inspireren om je werk gemakkelijker, efficiënter en leuker te maken. We lopen allemaal tegen de administratieve werkzaamheden aan waar we niet echt blij van worden. Het is een gegeven, dat dit bij je functie hoort. De uitdaging is om het te accepteren en te ontdekken hoe je dit voor jezelf gemakkelijker, efficiënter en slimmer kunt doen, zodat niet al je energie verdwijnt.

In deze blog deel ik graag een aantal tips met je. Ze hebben mij enorm geholpen om mijn werkdagen op zo’n manier in te richten, dat ik eind van de dag nog energie over heb.

Tip 1:

Pak 3 A4’s en schrijf op ieder A4 de maanden op, die er aankomen. Bijv. Januari, Februari, Maart. Verdeel het A4 in het aantal weken van die maand. Je kunt ook een agenda per maand downloaden via kalender-365.nl 

Tip 2:

Maak aankomend kwartaal inzichtelijk voor jezelf. Welke overleggen staan er gepland de komende 3 maanden? Welke afspraken heb jij al staan voor de aankomende 3 maanden? Vul deze allemaal in op je kalender.

Tip 3:

Schrijf op een ander A4 alle werkzaamheden op, die altijd terugkomen. Bijvoorbeeld:

  • afspraken inplannen
  • verslagen maken
  • notulen lezen
  • voorbereiding begeleiding
  • enz.

Tip 4:

Cluster deze werkzaamheden per dagdeel. Bijvoorbeeld je hebt in 1 week 6 klanten gesproken waar je een verslag van dient te maken. Zorg dan dat je een dagdeel vrij boekt om je verslagen te maken.

Tip 5:

Veel van mijn collega’s zijn fan van Structuur Junkie, Cynthia Schultz. Ze heeft diverse planners ontworpen, zodat je echt goed kunt plannen.

Tip 6:

In je smartphone heb je een app notities. Hierin kun je alvast een steekwoorden opschrijven nadat je een gesprek hebt gehad.

Tip 7:

In je smartphone zit bij je toetsenbord een microfoon toets. Deze kun je ook gebruiken in je notities, zodat je je boodschap kunt inspreken.

Plannen en organiseren, doe het stap voor stap en dag voor dag. Je krijgt overzicht, rust en loopt niet meer achter de feiten aan. Je leert jezelf steeds beter kennen en ontdekt op welke momenten van de dag je de meeste energie hebt. Doe dan de dingen waar je tegen op ziet, direct! Dan ben je er van af.

Succes met deze tips!


Judith Nieuwpoort is samen met Nilza Miranda de oprichter van Happy KidsCare, jeugdhulpverleningsorganisatie voor ouders en kinderen met uitdagingen op het gebied van o.a. AD(H)D/ ASS. Het Happy Team creëert een plek voor ouders en kinderen om op een ongedwongen manier, nieuwe handvatten en inzichten aan te leren en te integreren in de thuissituatie.

Tevens zijn Nilza & Judith de initiatiefnemers van de HKC Academy, het trainingsplatform voor jeugdprofessionals. Ze werken samen met gerenommeerde trainers. De trainers komen zelf uit het werkveld en begrijpen waar de jeugdprofessional tegen aan loopt.

Nilza en Judith