Hoe vind je in deze chaos je ritme terug?

5 tips!

In deze tijd met het Corona Virus wordt er veel van je gevraagd. Je dagelijkse ritme is verdwenen en je wordt overspoeld door berichtgevingen over de ontwikkelingen van het Corona Virus. Lees dit blog, als je je dagelijkse ritme weer terug wilt krijgen om je klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen.

De Jeugdzorg valt onder de vitale groep, dat betekent dat we onze zorg hebben te continueren en dat is maar goed ook!

Hoe lastig is het voor ouders om én thuis te werken én thuis les te geven én dat allemaal terwijl de kinderen uit hun ritme zijn. Dat is het recept voor totale chaos!

Maar dat geldt voor jou ook, als jij gewend bent om naar de klanten toe te gaan, vergaderingen en bijeenkomsten bij te wonen en je verslagen direct te maken, dan valt het ineens allemaal stil.

Ouders kiezen er voor om de kinderen toch thuis te laten en ze vinden het wel fijn om jou als back-up te hebben. De vergaderingen worden afgelast of verplaatst. Hoe ga jij in deze chaos je ritme terugvinden?

Hierbij deel ik je graag wat mij helpt om mijn dagelijkse ritme in stand te houden.

1.Schrift

Zorg dat je een schrift of A4 altijd binnen handbereik hebt. In dit schrift kun je al je aantekeningen opschrijven of gedachtespinsels. Hoe vaak gebeurt het niet dat je ‘s avonds in je bed ligt en je denkt aan de dingen die je nog moet doen. Schrijf het op. Dan is het direct uit je hoofd en kun je er op vertrouwen dat je het onthoud, want het staat op papier!

2. Tijdstip

Als je iedere dag op hetzelfde tijdstip opstaat, zal je lichaam er aan gaan wennen. Kies voor jezelf een vast tijdstip om op te staan. Een tijdstip die je iedere dag kunt toepassen.

Ga ook iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed.

Dit vergt enige discipline, want de ene avond zul je je misschien nog niet zo moe voelen op dat tijdstip en een andere avond wel.

Oefen het voor een week.

Jarenlang startten mijn afspraken pas om 10.00 uur. Ik had een hele vrije ochtend. Dat betekende voor mij dat ik ‘s avonds en tot diep in de nacht kon doorwerken om mijn boek te schrijven, nieuwsbrieven kon maken, strategieën kon uitdenken en mijn marketing op orde kon krijgen.

Totdat ik startte met Happy KidsCare en mijn afspraken om 9.00 uur al begonnen en mijn dagen intensiever werden.

Ik bedacht, hoe kan ik meer tijd en energie uit de dag halen? Dit heeft er toe geleid dat ik ‘s avonds rond 22.30 uur naar bed ga en rond 6.00 uur uit bed stap. Ik heb mijn hele ritme omgegooid en veel meer energie gekregen.

Het gaat er niet om dat je vroeg naar bed en vroeg eruit gaat. Het gaat er om dat je iedere dag op hetzelfde moment naar bed gaat en wakker wordt.

Doe het een week en ontdek voor jezelf of het werkt!

3. Een ochtend routine

Bedenk voor jezelf een ochtend routine, zodat je niet meer hoeft na te denken wat je gaat doen. Mijn ochtend routine ziet er zo uit. Wakker worden, naar de keuken en mijn ontbijt klaar maken, YouTube aanzetten om mijn Yoga sessie te volgen, daarna een kop thee en mijn mails en social media checken. Dan ga ik douchen, aankleden en opmaken.

Dit alles duurt 60 minuten. Ik heb iedere stap die ik doe getimed om in te schatten hoe lang ik ergens mee bezig ben. Nu hoef ik niet meer op de klok te kijken, omdat ik een goede inschatting kan maken van de tijd.

4. Energie

Ontdek wanneer je de meeste energie hebt. Voor een goede dagindeling werkt het om te ontdekken wanneer je de meeste energie hebt. Ik heb bijvoorbeeld ‘s ochtends meer energie in vergelijking met eind van de middag. Hierop maak ik mijn dagindeling. In de ochtend zorg ik dat ik veel “denk” taken doe, zoals mails beantwoorden, rapportages maken, uitzoek werkzaamheden.Ook handel ik in de ochtend werkzaamheden af, waar ik tegenop zie. En in de middag helpt het mij om de meer actievere taken, zoals interactie met mensen, in te plannen. Ontdek wat jou helpt!

5. Denken en Doen

In ons werk heb je met heel veel verschillende werkzaamheden te maken. We laten ons leiden door wat er gebeurt op een dag en daarbij verlies je veel energie, zonder dat je het door hebt. Het helpt als je je werk kunt clusteren. Dus de “denk” werkzaamheden, doe je achter elkaar en je “doe” werkzaamheden.

Een voorbeeld:

Je hebt veel verslagen om te schrijven. Spreek met jezelf af dat je 3 ochtenden achter elkaar 2 verslagen per ochtend maakt, niet meer. Op deze manier blijft het overzichtelijk en behapbaar. In de middag kun je begeleidingsafspraken inplannen. Als je je agenda op deze manier per kwartaal kunt indelen, geeft het je enorm veel rust en meer focus.

“Life isn’t about waiting for the storm to pass. It’s about learning how to dance in the rain.”

 

Met deze prachtige quote sluit ik dit blog af. In het leven kunnen we heel veel controleren, maar soms gebeuren er dingen waar we geen enkele invloed op hebben. Ontdek juist in deze periode wat jij nodig hebt om weer ritme te krijgen in je dagelijkse werkzaamheden, zodat je je niet laat leiden door alle onrust.

Hoe sterker jij bent, hoe meer je klanten zich aan je kunnen optrekken. Ook hier ben jij een rolmodel voor ze!

Heel veel succes en ik wens je veel wijsheid toe.


Judith Nieuwpoort is samen met Nilza Miranda de oprichter van Happy KidsCare, jeugdhulpverleningsorganisatie voor ouders en kinderen met uitdagingen op het gebied van o.a. AD(H)D/ ASS. Het Happy Team creëert een plek voor ouders en kinderen om op een ongedwongen manier, nieuwe handvatten en inzichten aan te leren en te integreren in de thuissituatie.

Tevens zijn Nilza & Judith de initiatiefnemers van de HKC Academy, het trainingsplatform voor jeugdprofessionals. Ze werken samen met gerenommeerde trainers. De trainers komen zelf uit het werkveld en begrijpen waar de jeugdprofessional tegen aan loopt.

Nilza en Judith

 


 

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor een betere ervaring op onze website. We hopen dat je dat goed vindt. Ja, prima hoor Meer informatie