Resultaatgericht werken? Succes gegarandeerd deze 5 stappen!

  • Werk jij met kinderen en ouders?
  • Speelt het behalen van resultaten een rol binnen de organisatie?
  • Weet je niet goed hoe je dit kunt behalen?

In dit blog verstel ik je stap voor stap, hoe je dit kunt aanpakken.

Ik heb 8 jaar lang 100-en gezinnen intensief begeleid. Ik heb onderzocht hoe het komt dat het ene gezin wel een transformatie doormaakte en het andere gezin niet.

De doelstellingen van de gezinnen liepen uiteen van

  • Hoe zorg ik dat mijn kind zichzelf kan redden in de toekomst?
  • Mijn kind heeft geen vriendjes, hoe kan hij vriendjes krijgen?
  • Er is altijd strijd, voordat we naar school gaan en tijdens het avondeten
  • Mijn kind heeft hele heftige woedeaanvallen, help.
  • Op school komt hij niet mee, hoe voorkom ik uitval?

Begeleidingstraject

Tijdens het begeleidingstraject hou je altijd het grote doel voor ogen. Het grote doel is dat ouders en kinderen met elkaar op 1 lijn komen en geen hulpverlening meer nodig hebben.

Je streeft ernaar dat ouders en kinderen zelf voldoende handvatten ontvangen om bepaalde problematiek op te lossen.
Aan de hand van deze 5 stappen ga je de resultaten behalen. Neem ouders mee in dit stappenplan en ze zullen enthousiast raken!

Het 5 stappenplan heb ik omgedoopt tot het begeleidingsmodel.

Stappen

Stap 1 Huidige situatie:

Zorg dat in kaart brengt wat de huidige situatie is. Waar loopt de ouder momenteel tegenaan en wat gaat er momenteel goed? Waar heeft het kind problemen mee en waar is het kind heel goed in?

Stap 2 Hulpbronnen:

Ontdek waar de ouder energie van krijgt en wat energie kost.
Wat kost je energie? Waar word je moe van? Welke activiteiten of gedachtes zijn dit?
Stel dan ook de vraag; “wat doe je op een goede dag?” Wat vind je leuk om te doen? Welke dingen vond je als kind zijnde leuk om te doen?
Schrijf op een groot vel papier, de dingen die energie geven. Waar een ouder blij van wordt en hang dit aan de muur.

Stap 3 Interventies:

Interventies. Met welke methode werk jij, zodat je ouder en kind goed mee kunt nemen in het begeleidingstraject?
Denk hierbij aan oplossingsgericht werken, geen me de 5, open/gesloten vragen stellen, positieve benadering
Schrijf voor jezelf op, welke methode jij graag werkt. Wat past bij jou?

Stap 4 Belemmeringen:

Wat zou je tegenhouden? Onderzoek de beren op de weg? Ontdek de ja, maars. Spreek ze uit tijdens een sessie. Benoem ze en schrijf ze op.
Op deze manier krijg je inzichtelijk, waarom een ouder denkt dat een begeleidingsproces niet zou kunnen slagen.
Vaak zijn dit de angsten, de eerdere ervaringen en de gedachtes die naar boven komen. Dit is goed om te bespreken, zodat je ontdekt dat ze er zijn.

Stap 5 Gewenste situatie:

Wat wil de ouders graag bereiken?

Stel de vragen:

  • Hoe ziet het ideale leven eruit?
  • Stel alle problemen zijn opgelost, waar zou je dat aan merken?
  • Wat levert het op, als het begeleidingstraject is behaald?

Schrijf de antwoorden op een groot vel. Op deze manier associeer je de ouder met de huidige situatie. Wat voelen ze? Waar merken ze dat aan? Enz.

Conclusie: Bovenstaande stappen zijn essentieel voordat je gaat starten met het begeleidingstraject.

Mijn ervaring is dat dit ontzettend waardevol is voor ouders. Op deze manier ga je samenwerking aan het begeleidingstraject.

Wil je meer informatie en het werkboek downloaden? Ga naar http://hkcacademy.nl/opleiding-jeugdzorg/ en download gratis de happy formule.

Succes,

Judith Nieuwpoort

Judith Nieuwpoort heeft vanaf 2008 haar vaste baan opgezegd om haar missie te volbrengen; een happy leven creëren voor ouder & kind, waarbij een diagnose ADHD/ASS is gesteld.
Judith heeft sindsdien 100-en gezinnen begeleidt. Vanaf 2015 heeft ze Happy KidsCare opgericht. Een organisatie waar ouder & kind terecht kan om om te leren gaan met ADHD/ASS. Judith heeft inmiddels vele JeugdZorg Professionals geïnspireerd het beste uit ouder & kind te halen. Met de Happy Formule neemt Judith de JeugdZorgProfessional mee in de mogelijkheden die er zijn om zelf ook (weer) happy te worden, in het werk.