We kunnen veel van elkaar leren. Dat helpt onder andere te voorkomen dat jij als jeugdprofessional in dezelfde valkuilen stapt als anderen voor jou. Hierdoor blij jij beter in je energie bijvoorbeeld. Maar wat zijn nu eigenlijk de grootste valkuilen? Hieronder vind je een overzicht van de 7 meest voorkomende valkuilen door Young Professionals wanneer ze aan de slag gaan in dit werkveld.
1. Problemen overnemen
Je wilt zo graag helpen, dat je het probleem naar je toetrekt. Onopgemerkt blijf je nadenken over je cliënt. Ook als je thuis bent. Je gaat teveel met je meedragen wat uiteindelijk heel veel energie gaat kosten en je plezier in je werk ontneemt. En ook dit neem je uiteindelijk mee naar huis.
2. Harder werken dan je cliënt
Je komt met allemaal goede ideeën, interventies en mooie methodes. De cliënt is daar echter nog helemaal niet aan toe, terwijl jij hard aan het werk om hem/haar te overtuigen. Jij kan het werk niet voor hen doen. Dat moeten ze zelf doen. Alleen dan kan er echte verandering komen.
3. Te snel gaan
Je gaat te snel. Terwijl jij al bezig bent met oplossingen, is je cliënt pas net aangekomen in de erkenning dat er een probleem is. Acceptatie en dan weer mogelijkheden zien, is voor hem/haar nog helemaal niet aan de orde. Als je een paar stappen overslaat, mis je de aansluiting met je cliënt. En deze kan pas echt verder als hij alle stappen goed doorloopt.
4. Ouder en kind geen ruimte geven
Met al je enthousiasme en goede wil om te helpen, overstem je onbedoeld zowel ouder als kind. Doordat je ze daarmee eigenlijk niet echt hoort en ziet, krijgen zij geen ruimte om hun eigen gevoel en idee te uiten naar je. Je ontneemt ze hun gevoel van eigen zeggenschap waardoor ze zich minder veilig voelen. Iets dat essentieel is om verandering te creëren.
5. Geen rekening houden met emoties
Als je met mensen werkt, krijg je automatisch te maken met emoties. Het is belangrijk om die emoties serieus te nemen en daar tijd aan te besteden. Als je de emoties niet erkent, erken je een deel van de persoon niet. Voor je cliënt is het belangrijk om ze te ervaren en ze te erkennen, maar ook voor jou als hun begeleider. Emoties hebben ruimte nodig. Dat is de enige manier om te helen.
6. Geen tijd nemen om stil te staan bij succeservaringen
Er gebeuren veel meer goede dingen, dan slechte dingen. En wat je aandacht geeft groeit. Het is dan ook enorm belangrijk om je successen te vieren. Dit geeft ook vertrouwen om aan te pakken wat nog niet zo goed verloopt. Dus geef jezelf en je cliënt de schouderklopjes die jullie verdienen. Houd jezelf in ere door te kijken naar wat goed gaat. Elke dag weer.
7. Eigen grenzen over gaan
Zonder dat je er erg in hebt, geef je ontzettend veel. Te veel. In de snelheid van het dagelijkse leven geef je toe aan bepaalde zaken of accepteer je situaties. Je gaat maar door en daardoor ga je onopgemerkt je eigen grenzen over. Simpelweg omdat je alsmaar door gaat. Neem de tijd om na te gaan voor jezelf waar je staat en of het het juiste is voor jou op dat moment. Neem tijd om in te checken bij jezelf. Uit een lege kan is het lastig gieten. Dus zorg dat je jezelf ook weer vult. Geef jezelf ook aandacht en liefde.
Dit zijn de zeven valkuilen die jij als jeugdprofessional kunt tegenkomen. In mijn jaren in de jeugdhulpverlening kom ik ze regelmatig tegenkom en ook ik heb ze ervaren. Maar als het even kan: probeer ze te voorkomen. En ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. En misschien vraag je je ook wel af: hoe? Hoe voorkom ik nou als jeugdprofessional dat dit mij niet overkomt?
Binnenkort starten we weer met een training met praktische en direct uitvoerbare methodes, waardoor je weer veel meer plezier en energie krijgt in je werk. En je kunt voorkomen dat jij in één van de zeven valkuilen stapt. En als het dan toch gebeurt? Dan heb je in ieder geval handvatten om het te signaleren en ermee om te gaan?
Meer informatie over de training
En als je iemand in je netwerk kent die ook veel kan hebben aan deze training, stuur dit stuk dan zeker naar diegene door. Je weet nooit hoe je iemand daarmee kunt helpen.
Happy day,
Judith Nieuwpoort