Een moeiteloos begeleidingstraject
De werkdruk loopt op. Je krijgt veel nieuwe klanten toegewezen. Je merkt op, dat je vastloopt en niet goed weet hoe je dit goed kunt aanpakken.
In dit blog krijg je 5 tips, zodat je goed van start kunt gaan met de begeleiding. Een goed begin is het halve werk.
De 5 tips voor een moeiteloos begeleidingstraject:
Tip 1: Zorg voor een kennismakingsgesprek
Tijdens het kennismakingsgesprek kun je de verwachtingen van je cliënt/klant horen. Door het gesprek aan te gaan en te luisteren, stem jij af. Hierdoor weet de cliënt/klant wat hij/zij kan verwachten.
Tip 2: Onderzoek de hulpvraag
Leer door te vragen, zodat je het echte probleem boven tafel krijgt. Een ouder wilt bijvoorbeeld dat haar kind vriendjes leert krijgen. Bij het doorvragen kom je erachter dat ze bang is dat hij een eenzaam leven krijgt. Dan is dat de hulpvraag. Hoe zorg je er voor dat hij geen eenzaam leven krijgt?
Tip 3: Ontdek waar je cliënt/klant naar verlangt
Hoe ziet het leven eruit als het probleem is opgelost? Waar wil je cliënt/klant naar toe groeien? Wat hoopt hij/zij te bereiken voor zichzelf en voor de kinderen?
Tip 4: Zorg voor succeservaringen tijdens je begeleidingstraject
Door succeservaringen krijgt je cliënt/ klant dopamine aangemaakt, waardoor je cliënt/klant gemotiveerd blijft. Benoem wat er allemaal goed gaat, tijdens je afspraak met de client/ klant. Vraag wat hij/zij goed vond gaan, de afgelopen week. Door hier continu mee aan de slag te gaan, leert de klant steeds meer te zien wat er goed gaat.
Tip 5: Ontdek de waarden van je cliënt/klant
Op het moment dat jij weet en je cliënt/klant weet wat voor hem/haar belangrijk is, kun je je begeleiding erop aansluiten. Je cliënt/klant vindt bijvoorbeeld rust heel belangrijk. Tijdens je begeleidingstraject kun je gaan ontdekken wat rust betekent en hoe hij/zij rust kan creëren in het dagelijkse leven. We hebben het waardenspel ontworpen, waardoor je het direct kunt spelen met je klanten. Klik hier voor meer informatie.
Meer leren?
Werken met mensen is werken met jezelf. Je hebt iedere dag weer 100% present te zijn om je client/klant de beste mogelijke begeleiding te bieden. Hoe hou jij jezelf present? Hoe zorg je ervoor dat je goed kunt presteren?
Tijdens het programma “Word de beste Jeugdprofessional voor jezelf en je klant” leer jij alle ins en outs weten over je klanten. Als jij begrijpt hoe je klant in elkaar zit en weet hoe je daar mee om kunt gaan, zul je sneller resultaten behalen.Wil je meer informatie over de training? Klik hier
Succes,
Ps We starten binnenkort met de training. Op het moment dat je je inschrijft krijg je direct toegang tot de online training. Jij kan het verschil maken voor je klanten.